Resultaten uit de praktijk
Lucas
Ergotherapie kan een geweldige manier zijn om kinderen te helpen hun schrijfmotoriek te verbeteren. Neem bijvoorbeeld Lucas, een 8-jarig kind dat moeite had met het vasthouden van een potlood en slordig schreef. Hij voelde zich gefrustreerd en ontmoedigd omdat hij niet kon bijhouden met zijn klasgenoten.
Ik werkte samen met Lucas om zijn handen en vingers te positioneren om het potlood vast te houden en zijn schouder- en armkracht te verbeteren. Na slechts enkele weken van therapie zag Lucas een aanzienlijke verbetering in zijn handschrift en voelde hij zich meer zelfverzekerd in zijn schrijfvaardigheid.
Als ouder is het belangrijk om te onthouden dat het krijgen van hulp voor je kind niet betekent dat er iets mis is met hen. Het betekent juist dat je als ouder bereid bent om je kind te ondersteunen en te helpen om hun potentieel te bereiken. Ergotherapie kan een geweldige manier zijn om je kind te helpen hun schrijfmotoriek te verbeteren en hun zelfvertrouwen te vergroten.
Ava
Als ergotherapeut werkte ik met een 6-jarig meisje Ava. Ava had moeite met het binden van haar veters en werd snel gefrustreerd wanneer het niet lukte. Haar ouders hadden me gevraagd om te helpen haar fijne motoriek te verbeteren en haar te helpen zelfstandig haar veters te binden.
De eerste keer dat Ava bij me kwam, had ze haar nieuwe schoenen aan en had ze nog nooit geprobeerd om haar veters te binden. Ik begon met het uitleggen van de stappen in eenvoudige termen en voerde ze samen met haar uit. Toen ze de stappen eenmaal begreep, liet ik haar het zelf proberen.
Het kostte Ava wat tijd om te wennen aan de verschillende bewegingen die nodig waren om de knoop te maken. Door veel positieve feedback en aanmoediging werd ze langzaam beter en beter in het binden van haar veters. Het was geweldig om te zien hoe trots ze was op zichzelf toen ze het uiteindelijk onder de knie kreeg.
Om Ava's fijne motoriek verder te verbeteren, gebruikte ik verschillende strategieën. Ik gaf haar bijvoorbeeld een veterstrikbord om te oefenen met het maken van een strik zonder dat ze haar schoenen vast hoefde te houden. Dit hielp haar om haar vaardigheden te oefenen zonder dat ze zich zorgen hoefde te maken over het feit dat ze zou struikelen.
Ik gaf haar ook verschillende activiteiten om haar handvaardigheid te verbeteren, zoals tekenen, knippen en spelen met klei. Dit soort activiteiten hielpen Ava om de spierkracht en coördinatie van haar handen en vingers te verbeteren.
Uiteindelijk lukte het Ava om haar veters zelfstandig te binden. Haar gezicht straalde van trots en blijdschap en ze liet het aan iedereen zien die het wilde zien.
Merk je als ouder dat je kind moeite heeft met dagelijkse activiteiten zoals het strikken van veters, knippen of schrijven? Dan is het belangrijk om fijne motorische vaardigheden vroeg te ontwikkelen om problemen later in het leven te voorkomen.
Max
Max en hij is acht jaar en een slimme jongen, maar hij heeft moeite om zich te concentreren en taken af te maken, wat zijn prestaties op school beïnvloeden.
Bij onze eerste sessie observeerde ik Max terwijl hij verschillende activiteiten uitvoerde om zijn cognitieve vaardigheden te beoordelen. Ik ontdekte dat Max moeite had om te focussen op taken en snel afgeleid was. Ook had hij moeite met ruimtelijk inzicht, wat hem beperkte in het begrijpen van visuele instructies en het maken van puzzels.
Ik heb Max geholpen door middel van gerichte interventies en oefeningen om zijn cognitieve vaardigheden te verbeteren. Een van de technieken die ik gebruikte, was het trainen van zijn werkgeheugen door middel van spelletjes en activiteiten die zijn aandacht en concentratie verbeterden.
Ik heb Max ook geleerd hoe hij zich beter kon concentreren en afleidingen kon vermijden door middel van ademhalingsoefeningen en mindfulness-technieken. Daarnaast hebben we ook aan zijn ruimtelijk inzicht gewerkt door middel van oefeningen met geometrische vormen en puzzels.
Na enkele weken van intensieve interventies en oefeningen, merkte ik dat Max' cognitieve vaardigheden aanzienlijk verbeterd waren. Hij was beter in staat om zich te concentreren, zijn werk af te maken en visuele instructies te begrijpen. Ook gaven zijn ouders aan dat hij meer zelfvertrouwen had gekregen en beter presteerde op school.
Het was geweldig om te zien hoe Max' cognitieve vaardigheden verbeterden en hoe dit zijn leven positief beïnvloedde.